SCENARIUSZ ZAJĘĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH
PRZEPROWADZONY W ZESPOLE REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYM NR II ( liczba uczniów 4) ZAJĘCIA PROWADZONE PRZEZ NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO mgr SYLWIE BEFINGER
TEMAT ZAJĘĆ: Ćwiczenia z zakresu samoobsługi. Doskonalimy umiejętność mycia rąk.
CELE OGÓLNE: Doskonalenie umiejętności samodzielnego mycia rąk. Dostarczanie przyjemności z ograniczonego kontaktu fizycznego. Uspołecznienie.
CELE SZCZEGÓŁOWE: UCZEŃ ZNA: Potrafi na pytanie: Czy chcesz zdjąć buty? udzielić odpowiedzi twierdzącej. Żywioł, jakim jest woda. Potrafi poruszać palcami w wodzie i chlapać nią. Potrafi zdjąć ręcznik z wieszaka. Wykonuje ruch pocierania o siebie dwóch dłoni. UCZEŃ ROZUMIE: Polecenia wydawane przez nauczyciela. Pytanie: Czy chcesz zdjąć buty? Polecenia: weź ręcznik, zakręć wodę, weź mydło, zmocz ręce, idziemy do łazienki umyć ręce. UCZEŃ DOSKONALI: Kształtowanie nawyków higieny osobistej. Samodzielne mycie i wycieranie rąk i twarzy. Rozwój współdziałania i tolerancji dla fizycznego kontaktu. Samodzielne zdejmowanie obuwia. Naśladowanie ruchu pocierania dłonią o dłoń w wodzie. Doskonali umiejętność: odkręcenia i zakręcenia baterii, mydlenia rąk, umycia rąk, opłukania rąk i ich wytarcia. Nawiązywanie kontaktu interpersonalnego.
METODY PRACY: Metoda praktyczna – ćwiczebna. Metoda słowno – objaśniająca
FORMA ORGANIZACJI NAUCZANIA: Praca indywidualna – zróżnicowana.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE: akcesoria potrzebne do przeprowadzenia zajęć wstępnych metodą „Porannego kręgu” wg J. Kielnia, oliwka, kartonik do komunikacji alternatywnej, miska, ciepła woda, ręcznik, mydło.
CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 3 godz.
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
LP ZAGADNIENIE WSKAZÓWKI ORGANIZACYJNO-METODYCZNE CZĘŚĆ WSTĘPNA
1 Powitanie Powitanie uczniów poprzez zapalenie lampki zapachowej wypełnionej lawendowym olejkiem i zaśpiewanie piosenki: „Witaj Aniu /x2 Jak się masz /x2 Wszyscy cię witamy /x2 Bądź wśród nas /x2” Zajęcia wstępne prowadzone przy wykorzystaniu metody „Porannego kręgu” J.Kielina.
CZĘŚĆ GŁÓWNA
2 Czynności samoobsługowe i higieniczne.
Każdy z uczniów idzie do łazienki i stara się samodzielnie umyć ręce i twarz oraz ją wytrzeć ręcznikiem. W przypadku uczniów leżących prowadzący podchodzi do nich wykonuje czynności higieniczne komentując je. Nauczyciel zadaje pytanie każdemu uczniowi z osobna „Czy chcesz zdjąć buty?” Czeka na odpowiedz „tak” lub na pokazanie białego kartonika, jeżeli jest taka potrzeba pomaga przy zdejmowaniu obuwia.
3 Ćwiczenia paluszkowi.
Prowadzący podejmuje indywidualnie zabawy paluszkowe z uczniami: ”Sroczka”, „Idzie rak”, „Kominiarz”. Kilkakrotnie powtarza te zabawy uwzględniając preferencje dziecka.
4 Ćwiczenia rąk w wodzie.
Nauczyciel sadza uczniów w okręgu i stawia przed nimi miskę napełnioną ciepłą wodą wkłada dłonie dziecka do miski i zachęca do poruszania palcami w wodzie a następnie do chlapania nią. Prowadzący pokazuje uczniom ruch tarcia dłońmi potrzebny do nauki mycia dłoni razem z uczniem powtarza go trzymając jego dłonie w swoich następnie zachęca do naśladowania.
5 Mycie rąk.
Prowadzący informuje kolejno uczniów: „Idziemy do łazienki umyć ręce” z każdym uczniem indywidualnie idzie do łazienki. - Demonstruje, w jaki sposób odkręcić należy wodę i zachęca ucznia do naśladownictwa, nakierowuje rękę na kurek, układa ją w taki sposób, aby uczeń mógł z łatwością go odkręcić i zakręcić. - Wydaje polecenie ”weź mydło”, „zmocz ręce” nakierowuje ręce ucznia na mydło pomaga mu je chwycić a następnie wkłada ręce pod wodę i wraz z dzieckiem wykonuje ruch pocierania dłoni ćwiczony wcześniej w sali. - Prowadzący wydaje polecenie „odłóż mydło” uczeń odkłada mydło i myje ręce poczym je płucze. - Nauczyciel wydaje kolejne polecenie „zakręć wodę”, kieruje rękę ucznia w stronę baterii i demonstruje ruch zakręcania kurka. Zachęca do samodzielnego zakręcenia go. - Następnie mówi ”weź ręcznik” kieruje rękę w miejsce gdzie wisi ręcznik, pomaga przy jego zdjęciu. Demonstruje sposób wycierania rąk trzymając dłonie dziecka w swoich. Powoli ograniczamy naszą pomoc przy wykonywaniu wszystkich aktywności. W przypadku osób leżących nauczyciel podchodził z miską napełnioną wodą i w niej mył ręce uczniów a następnie je wycierał zachęcając ich do samodzielności. Podczas każdej czynności informował ucznia o wykonywanej aktywności.
6 Baraszkowanie
Nauczyciel rozpoczyna ćwiczenia od kilkukrotnego podnoszenia dziecka do góry. Używa przy tym różnorodnych odgłosów „och”, „hop” i nakłania dziecko do naśladowania. Gdy dziecko się zrelaksuje zaczyna łagodnie huśtać je na boki wykonując ruchy powolne i jednostajne w miarę wzrostu tolerancji na kontakt fizyczny przedłuża go.
CZĘŚĆ KOŃCOWA 4 Zakończenie
Nauczyciel zaprowadza indywidualnie dzieci do łazienki w celu umycia rąk, po czym przyprowadza je do sali i komentuje zajęcia. Rozdaje uczniom nagrody w postaci słodkich smakołyków, po czym żegna się indywidualnie z każdym uczniem poprzez zdmuchnięcie świeczki. Podaje rękę dzieciom z jednoczesnym wypowiedzeniem słowa “CZEŚĆ”.
oligofrenopedagog Sylwia Befinger |